آموزش

عملکرد استارت خودرو

مقدمه

مدار استارت در خودروهای مختلف دارای تفاوت های جزئی می باشد اما بطور کل استارت دارای سه ترمینال است که هر سه بر روی اتوماتیک استارت واقع شده است. ترمینال B یا پیچ بالا. ترمینال M یا پیچ پایین و ترمینال S یا فیش تحریک. پیچ بالا مستقیماً به قطب مثبت باتری وصل می شود (در برخی خودروها این برق از یک فیوز جریان بالا عبور می کند مثلاً در خودروی مگان قطب مثبت باتری با عبور از یک فیوز ۳۵۰ آمپری به پیچ B می رسد).

پیچ پایین با یک کابل مسی به داخل موتور استارت (به ذغال مثبت) متصل می شود.
فیش S یا 50 که ترمینال تحریک اتوماتیک است به یکسر از سیم پیچ های کشنده و نگهدارنده متصل است.
سیم پیچ کشنده ضخیم است و تعداد دور آن کمتر از نگهدارنده است. وظیفه ی این سیم پیچ جذب پلانجر به داخل سیلندر اتوماتیک استارت است.
سیم پیچ نگهدارنده نازک است و تعداد دور آن بیشتر است. وظیفه ی این سیم پیچ نگهداشتن پلانجر درحالت جذب شده می باشد.

مدار استارت

وقتی که راننده سوییچ را در وضعیت START قرار می دهد،در برخی خودروها مانند خودروی پراید برق خروجی از سوییچ مستقیماً به فیش تحریک می رسد و در برخی خودروها مخصوصاً خودروهای گیربکس اتوماتیک برق سوییچ از طریق عناصر دیگری نظیر رله، فشنگی پدال کلاچ و سوییچ وضعیت گیربکس اتوماتیک به فیش تحریک می رسد.

Pontiac sunfire 2000 starter diagram
Pontiac sunfire 2000 starter diagram

 

تشریح مدار استارت

در مدار بالا با قرار دادن سوییچ در وضعیت استارت، برق سوییچ در مدل گیربکس اتوماتیک وارد سوییچ وضعیت گیربکس می شود و فقط درحالتی که دسته دنده در وضعیت P یا N باشد برق از آن عبور کرده و به فیش تحریک می رسد. در خودروی گیربکس معمولی برق سوییچ وارد سوییچ پدال کلاچ می شود بنابراین برای استارت زدن باید حتماً پدال کلاچ را بفشاریم تا برق از سوییچ پدال رد شود و به فیش S برسد.

با رسیدن برق سوییچ به فیش S برق از سیم کشنده عبور کرده و از پیچ M وارد ذغال مثبت و سیم پیچ آرمیچر می شود و از طریق ذغال منفی به بدنه می رسد درنتیجه سیم پیچ کشنده یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی، پلانجر (پیستون) را به درون سیلندر اتوماتیک جذب می کند.  پلانجر در زمان جذب شدن به محور دیسک مسی فشار وارد می کند و دیسک را به پیچهای بالا و پایین می چسباند درنتیجه برق مثبت باتری از پیچ بالا وارد دیسک مسی شده و از طریق پیچ پایین وارد موتور استارت می شود.

پلانجر همزمان با چسباندن دیسک به پیچ ها، دنده استارت را نیز بواسطه ی حرکت الاکلنگی اهرم دوشاخه به سمت فلایویل هدایت می کند. با مثبت شدن پیچ پایین، سیم پیچ کشنده از مدار خارج می شود چراکه اختلاف ولتاژ در دوسر سیم پیچ کشنده صفر شده است. ازاین پس میدان مغناطیسی سیم پیچ نگهدارنده است که پلانجر را جذب شده نگاه می دارد تا استارت فلایویل را بگرداند. وقتی که موتور خودرو روشن شود، دور فلایویل بسیار بیشتر از دور آرمیچر استارت می شود.

دراین حالت این فلایویل است که دنده استارت را با سرعت خیلی زیادی می گرداند و چنانچه این دور به آرمیچر منتقل شود استارت تبدیل به یک ژنراتور قوی شده و سیم پیچی آرمیچر آسیب جدی می بیند. عاملی که دراین حالت موجب قطع ارتباط دنده استارت با محور آرمیچر می شود کلاچ یکطرفه است که توسط ساچمه ها و فنرهای داخلی خود ارتباط بین دنده استارت و محور آرمیچر را قطع می نماید.

منبع
کارساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا