آموزش مکانیک خودرو

موتور توربو با نسبت تراکم متغییر VC-T

موتور توربو با نسبت تراکم متغییر یا Variable Compression Turbo engine شرکت اینینیتی از اولین پیشگامان ساخت نسل نوین این موتور است، این شرکت زمانی بالغ بر دو دهه را برای تکمیل این تکنولوژی انحصاری وقت صرف کرد این موتور دارای مکانیزمی خاصی است که بر گرفته از آناتومی بدن انسان می باشد، توانسته ضریب تراکم موتور را بسته به شرایط کاری متغییر سازد و تا به حال بروی هیچ خودروی در جهان استفاده نشده است.

مرحله نسبت تراکم پایین موتور VC-T

Image 4 of 4

موتور توربو با نسبت تراکم متغییر VC-T

طبق ادعای سازنده این تکنولوژی ویژه می تواند بهره وری بالا بهمراه مصرف سوخت پایینی را به ارمغان بیاورد. موتور VC-T می تواند از یک نسبت تراکم بسیار پایین 8 به 1 به حداکثر نسبت تراکم 14 به 1 سیکل اتکینسون در شرایط های مختلف متغییر باشد. این بدان معنا است که موتور در زمانی که نسبت تراکم پایینی دارد به کمک توربو شارژر می تواند قدرت بسیار بالای را تولید کند. و یا با قرار گرفتن وضعیت موتوردر حالت نسبت تراکم بالا ، چرخه عملکرد موتور و مصرف سوخت را  بهینه سازی کند. دراین صورت عملکرد و بهره وری مطلوبی را در شرایط مختلف رانندگی دراختیار راننده قرار می دهد.

سیستم-نسبت-تراکم-متغییر-VC-T
سیستم نسبت تراکم متغییر VC-T

1- در مرحله اول وقتی نسبت تراکم نیاز به  تغییر دارد قسمت هارمونیک درایو می چرخد و بازوی راه انداز را حرکت می دهد.

2-بازوی راه انداز قطعه کنترل کننده شفت را می چرخاند.

3- کنترل کننده شفت بروی شاتون کوچکتر را حرکت می دهد و سپس زاویه قطعه اتصال دهنده چندگانه (قطعه multi-link نیسان نام گذاری کرده است) را تغییر می دهد.

– قطعه اتصال دهنده چندگانه ارتفاع پیستون را که در سیلندر قرار دارد را تنظیم می کند، در نتیجه نسبت تراکم تغییر می کند.

4- این نسبت تراکم از کمترین حالت 8 به 1 تا بیشترین 14 به 1 متغییر است، همچنین  موتور به کمک سیستم زمانبندی متغییر و تزریق سوخت مستقیم خود بین سیکل عادی و اتکینسون متغییر باشد.

ویدئو زیر عملکرد موتور تراکم متغییر را نمایش می دهد:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا