آموزشانیمیشندانستنی ها
موضوعات داغ

مدار سوییچ خودروها

تا سالها بعد از اختراع اولین خودروها سوییچ به شکل امروزی در اتومبیل ها وجود نداشت. مثلاً اولین خودروها فاقد سوییچ بودند و سپس دارای سوییچ شدند اما سوییچ این خودروها فاقد ترمینال فنری استارت بود چراکه این خودروها هندلی بودند و اصلاً استارت نداشتند. با اضافه شدن استارت به خودروها سوییچ به شکل امروزی درآمد.و امروزه در خودروهای پیشرفته دیگر سوییچ از اجزای اصلی و ضروری خودروها به شمار نمی آید و عملیات برق رسانی به مدارهای خودرو توسط مدارهای پیشرفته ی الکترونیکی و فناوری های روز دنیا انجام می شود.
 
یک نمونه از خودروهای فاقد سوییچ خودروی مگان می باشد که درآن به جای سوییچ از یک کارت جهت برق رسانی استفاده می شود و عملکرد آن به این ترتیب است که وقتی دکمه ی استارت فشرده شود واحد UCH برای شناسایی کارت سوییچ اقدام می کند و دراین راستا یک موج رادیویی کد شده با فرکانس ۱۲۵ کیلوهرتز ارسال می کند. این موج توسط کارت دریافت شده و اگر کارت UCH را شناسایی کند در پاسخ، یک موج رادیویی با فرکانس خیلی بالا (۴۵۵ مگاهرتز) به UCH می فرستد و درنهایت UCH با دریافت این موج اجازه ی استارت خوردن موتور را می دهد.
 
سوییچ اصلی خودرو معروف به سوییچ جرقه زنی Ignition Switch می باشد و دارای چهار ترمینال و سه پله ی کاری است. ترمینال ورودی سوییچ را با عناوین Bat-AM-2-3 نشان می دهند. این ترمینال برق خود را مستقیماً از قطب مثبت باطری و از طریق یک فیوز جریان بالا دریافت می دارد. 
 

پله ی اول سوییچ

 
 با عناوین ACC-A9-R-4 مشخص می گردد و معمولاً برق تغذیه ی مدارهای رادیوضبط، فندک و ساعت از این ترمینال تامین می شود. به این ترمینال اصطلاحاً تک سوییچ می گویند.
 

پله ی دوم سوییچ

 
 با عناوین IGN-ON–15 نشان داده می شود. این پله همان حالت سوییچ باز می باشد و تعداد مدارهایی که از این ترمینال تغذیه می شوند زیاد است بنابراین ترمینال IGN سوییچ را به دو قسمت IG1 و IG2 تقسیم کرده اند که برق سیستم جرقه زنی و مدار راهنما و تحریک دینام از IG1 و برق سیستم تهویه، برف پاک کن، شیشه بالابر و… از IG2 تامین می گردد.
 

پله ی سوم و آخر سوییچ

 
 ترمینال Start-SOL-50 می باشد که برای فعال کردن استارت بوده و به فیش تحریک اتوماتیک استارت (سولونوئید استارت) متصل است. این ترمینال دارای حالت فنری بوده و به محض روشن شدن خودرو و رها کردن سوییچ، دستگاه سوییچ به حالت IGN باز می گردد. 
نکته: در حالت استارت زنی جریان شدیدی از باطری کشیده می شود بنابراین دراینحالت برق ترمینالهای ACC و IG2 قطع می شود تا اولاً جریان مورد نیاز جهت استارت زنی فراهم شود و دوماً افت و خیز ناگهانی ولتاژ به واحدهای الکترونیکی نظیر رادیوضبط آسیب نرساند.
مدار-داخلی-سوییچ-خودرو
مدار-داخلی-سوییچ-خودرو

 

منبع
کارساز

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید
    واقعا ممنونم از راهنمایی های درست و عالی شما
    ببخشید یه سوال داشتم

    من یه پژو پارس معمولی مدل ۱۳۸۸دارم

    الان قاب زیر و روی فرمان رو که باز کردم دیدم چند تا سوکت توسی رنگ هستش که تعداد زیادی سیم بهش متصل هستن
    الان چطور ۴تا سیم اصلی مربوط به استارت و روشن شدن ماشین رو پیدا کنم ؟!

    1. درود
      این لینک مشاهده کنید:
      https://carsazz.com/joint-starter-switch-steps/

      دقت شود برای ارسال برق سیستم انژکتوری سیم سیم قهوه ای سوکت خاکستری به سوکت مشکی سیم سفید برق دائم باید متصل باشد و در نهایت
      برای استارت بصورت لحظه ای بروی سوکت مشکی سیم ابی را به سیم سفید برق دائم متصل کنید در اینجا موتوراستارت روشن می شود
      باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا